Færgerne mellem Møn, Bogø, Falster og Sjælland

Udviklingen af færgefarten mellem øerne samt den tilhørende infrastruktur i form af havne, landingssteder, veje og jernbaner.
328 Pins27 Følgere
Dampfærgen FREM på bedding i Stubbekøbing. I baggrunden en åledrivkvase med vod til tørre. Fra bogen Lolland-Falster, Fejø, Femø, Askø og Bogø : Firmaomtaler m. v. under Red. af E. Andersen, H. C. Flintholm og H. Jacobsen. Af	 Kjeld G. Spilcker, 1946, Bd. 1-2. 342 og 712 s., illustreret.

Dampfærgen FREM på bedding i Stubbekøbing. I baggrunden en åledrivkvase med vod til tørre. Fra bogen Lolland-Falster, Fejø, Femø, Askø og Bogø : Firmaomtaler m. v. under Red. af E. Andersen, H. C. Flintholm og H. Jacobsen. Af Kjeld G. Spilcker, 1946, Bd. 1-2. 342 og 712 s., illustreret.

Udsigt fra Kalvehave Færgebro til Koster. C.W. Eckersberg, 1831.

Udsigt fra Kalvehave Færgebro til Koster. C.W. Eckersberg, 1831.

BREAKING NEWS om broerne på Bogø. Præstø Amtsråd besluttede den 15. marts 1872 at yde et tilskud på samlet 740 Rd. til opførelse af to anlægsbroer på Østbogø. Det må være Stenkilde og Ålborgbroen, der er tale om. Samtidig blev der bevilget 1260 Rd. til opførelse af Skåningebro. Forudsætningen var, at arbejdet blev udført under amtsvejinspektørens kontrol - de to små skulle anlægges i 1872 og den store i 1873. Kilde: Rigsarkivet. Præstø Amtsråd. Forhandlingsprotokol 1845-1878.

BREAKING NEWS om broerne på Bogø. Præstø Amtsråd besluttede den 15. marts 1872 at yde et tilskud på samlet 740 Rd. til opførelse af to anlægsbroer på Østbogø. Det må være Stenkilde og Ålborgbroen, der er tale om. Samtidig blev der bevilget 1260 Rd. til opførelse af Skåningebro. Forudsætningen var, at arbejdet blev udført under amtsvejinspektørens kontrol - de to små skulle anlægges i 1872 og den store i 1873. Kilde: Rigsarkivet. Præstø Amtsråd. Forhandlingsprotokol 1845-1878.

Her er æsken, hvor oplysningen om anlægsbroerne på Bogø gemte sig. Rigsarkivet. Præstø Amtsråds forhandlingsprotokol. Beslutningsreferat fra amtsrådets møde den 15. marts 1872.

Her er æsken, hvor oplysningen om anlægsbroerne på Bogø gemte sig. Rigsarkivet. Præstø Amtsråds forhandlingsprotokol. Beslutningsreferat fra amtsrådets møde den 15. marts 1872.

Grundtegning af IDA. Ida vejer 120 T. og har en dybdegang på 2.8 m. Motoren er en Alpha diesel ,3 cyl. fra Holeby Maskinfabrik og yder 210 Hk. Kilde: John Damgaard Steffensen.

Grundtegning af IDA. Ida vejer 120 T. og har en dybdegang på 2.8 m. Motoren er en Alpha diesel ,3 cyl. fra Holeby Maskinfabrik og yder 210 Hk. Kilde: John Damgaard Steffensen.

Bogø Sogneråd søgte i 1884 Præstø Amtsråd om tilskud til uddybning af sejlrenden ved Lindebroen. Afvist i første omgang. Ringsted Folketidende, 8. februar 1884. Fundet på Mediestream af Mia Gerdrup.

Bogø Sogneråd søgte i 1884 Præstø Amtsråd om tilskud til uddybning af sejlrenden ved Lindebroen. Afvist i første omgang. Ringsted Folketidende, 8. februar 1884. Fundet på Mediestream af Mia Gerdrup.

Tilskud til havne på Bogø i 1854 og 1872 fra Præstø Amtsråd. I 1854 1.000 Rdl. , som må være til Lindebroen, og i 1872 1.500 Rdl., som må antages at være til opførelse af Skåningebro. Fundet af Mia Gerdrup i Folketidenden (sic!) (Ringsted), 3. juni 1882, på Mediestream.

Tilskud til havne på Bogø i 1854 og 1872 fra Præstø Amtsråd. I 1854 1.000 Rdl. , som må være til Lindebroen, og i 1872 1.500 Rdl., som må antages at være til opførelse af Skåningebro. Fundet af Mia Gerdrup i Folketidenden (sic!) (Ringsted), 3. juni 1882, på Mediestream.

Færgelejet på Bogø i 1960. Kilde: http://classic.samvirke.dk/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Færgelejet på Bogø i 1960. Kilde: http://classic.samvirke.dk/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Den istandsatte minihavn ved Vesternæs på Bogø - ud til Sortsø Gab, tæt ved de gamle skanser. Foto: Jørgen Stæhr, august 2016

Den istandsatte minihavn ved Vesternæs på Bogø - ud til Sortsø Gab, tæt ved de gamle skanser. Foto: Jørgen Stæhr, august 2016

Licitationer i 1860 og 1885 kaster nyt lys over LINDEBROENS historie. I 1885 omfattede arbejdet også uddybning af sejlrenden. Bro og brohovede danner grundstammen i Bogø Havns nuværende midtermole, der i hovedtrækkene blev udformet ved det store havnebyggeri i 1921-1922. Her annonce for licitationen fra 1885 i Lollands-Falsters Stifts-Tidende. Statsbibliotekets Mediestream

Licitationer i 1860 og 1885 kaster nyt lys over LINDEBROENS historie. I 1885 omfattede arbejdet også uddybning af sejlrenden. Bro og brohovede danner grundstammen i Bogø Havns nuværende midtermole, der i hovedtrækkene blev udformet ved det store havnebyggeri i 1921-1922. Her annonce for licitationen fra 1885 i Lollands-Falsters Stifts-Tidende. Statsbibliotekets Mediestream

Pinterest
Søg