Explore Karen O'neil, Historie, and more!

Drivkvasernes historie er en af hovedafdelingerne på drivkvasen Karens nye hjemmeside. 25. juli 2017

KAREN med net til tørre.

Kalvehave var siden 1880'erne et af centrene for fiskeri efter ål med drivvod fra åledrivkvaser. Denne fiskemetode var blevet bragt til Danmark af fiskere fra Pommern. Flere af dem bosatte sig i Danmark, bl.a. i Kalvehave og Karrebæksminde. I slutningen af dette korte klip ser man åledrivkvaser med vod til tørre. Klik på billedet for at se filmstumpen.    Klippet stammer fra filmen "Sjælland-Møn-Broen bygges" fra 1941.

Kalvehave var siden 1880'erne et af centrene for fiskeri efter ål med drivvod fra åledrivkvaser. Denne fiskemetode var blevet bragt til Danmark af fiskere fra Pommern. Flere af dem bosatte sig i Danmark, bl.a. i Kalvehave og Karrebæksminde. I slutningen af dette korte klip ser man åledrivkvaser med vod til tørre. Klik på billedet for at se filmstumpen. Klippet stammer fra filmen "Sjælland-Møn-Broen bygges" fra 1941.

Boat Building Plans, Sailboat Plans, Small Boats, Wooden Boat Plans, Wooden Boats, Ships, Beautiful, Sailing Boat, Work At Home

Handelskvasen NIELS JUEL af Gilleleje fra 1887, tegnet af Erik Laursen. Handelskvaserne var som regel meget større end drivkvaserne. Denne her var på 17,9 BRT. De ældre handelskvaser var overvejende jagter, galeaser og jagtskonnerter. Senere blev de bygget som søgående fiskekuttere. (Fra Andreas Møllers indledning til Erik Laursens bog om danske fiskerbåde).

Handelskvasen NIELS JUEL af Gilleleje fra 1887, tegnet af Erik Laursen. Handelskvaserne var som regel meget større end drivkvaserne. Denne her var på 17,9 BRT. De ældre handelskvaser var overvejende jagter, galeaser og jagtskonnerter. Senere blev de bygget som søgående fiskekuttere. (Fra Andreas Møllers indledning til Erik Laursens bog om danske fiskerbåde).

Brigitte Alfter (første gang på K1054 Karen) sammen med Christian Rosdahl, 9. august 2015

Brigitte Alfter (første gang på K1054 Karen) sammen med Christian Rosdahl, 9. august 2015

Der blev bygget en del joller på Bogø. For eksempel byggede kaptajn Aage Willum Caspersen en halv snes stykker efter at være gået i land omkring 1960. Her ses en af dem ved Lindebroen, Bogø Havn. Caspersen lakerede som regel sine joller og udstyrede dem med røde sejl. Flere havde formentlig dam. Foto udlånt af Lisbeth Caspersen.

Der blev bygget en del joller på Bogø. For eksempel byggede kaptajn Aage Willum Caspersen en halv snes stykker efter at være gået i land omkring 1960. Her ses en af dem ved Lindebroen, Bogø Havn. Caspersen lakerede som regel sine joller og udstyrede dem med røde sejl. Flere havde formentlig dam. Foto udlånt af Lisbeth Caspersen.

Theodor Hansen i samtale med Jan, ejer af drivkvasen LAURA, på KAREN i august 1991. Da Theodor var dreng, sejlede han med LAURA, som hans far ejede. Foto udlånt af Jan Hansen, Bogø.

Theodor Hansen i samtale på KAREN i august Foto udlånt af Jan Hansen, Bogø.

Tre generationer af familien Hansen på Bogø har sejlet med stenfiskefartøjet StF83 HAABET, Theodor, Lasse og Jan Hansen.  Samtidig sejlede familien med drivkvasen KAREN.  I sommeren 2000 blev HAABET solgt til Hornbæk.  HAABET med kendingen XP2612 blev bygget i 1913 i Bandholm og er på 16,71 BRT. Foto udlånt af Jan Hansen. Kilde: Søfartsstyrelsens skibsregister, http://skibsregister.dma.dk/

Tre generationer af familien Hansen på Bogø har sejlet med stenfiskefartøjet StF83 HAABET, Theodor, Lasse og Jan Hansen. Samtidig sejlede familien med drivkvasen KAREN. I sommeren 2000 blev HAABET solgt til Hornbæk. HAABET med kendingen XP2612 blev bygget i 1913 i Bandholm og er på 16,71 BRT. Foto udlånt af Jan Hansen. Kilde: Søfartsstyrelsens skibsregister, http://skibsregister.dma.dk/

Drivkvase with nicely stored jib

Drivkvase with nice stored jib

Drivkvaser Fakse Ladeplads. MfS billedarkiv.

Drivkvaser Fakse Ladeplads. MfS billedarkiv.

Tyske drivkvaser i Stralsunds Querkanal, 1950. Kilde: Timm Stütz, Erlebniswelt Zeesenboote, Hamburg 1997.

Tyske drivkvaser i Stralsunds Querkanal, 1950. Kilde: Timm Stütz, Erlebniswelt Zeesenboote, Hamburg 1997.

K1054 KAREN i Svendborgsund i 2007. Ruftaget med skydeklappen ser ud til at være blevet skåret ned til sin oprindelige højde.

K1054 KAREN i Svendborgsund i 2007. Ruftaget med skydeklappen ser ud til at være blevet skåret ned til sin oprindelige højde.

Et lille skib med sejl fotograferet fra en robåd, der er bundet fast til det større skib. Da billedet stammer fra Peter Freuchens samling, kunne det muligvis være Freuchens forældre i skibet foran og Freuchen selv, der fotograferer. Sandsynligvis fra omkring år 1900. Arktisk Instituts billedarkiv. Kunne det tænkes at være en kvase?

Et lille skib med sejl fotograferet fra en robåd, der er bundet fast til det større skib. Da billedet stammer fra Peter Freuchens samling, kunne det muligvis være Freuchens forældre i skibet foran og Freuchen selv, der fotograferer. Sandsynligvis fra omkring år 1900. Arktisk Instituts billedarkiv. Kunne det tænkes at være en kvase?

Handels- eller opkøberkvaser klarede transporten af levende fisk til markederne i København, Norge og Tyskland. Kilde: Andreas Laursen, Danske fiskerbåde gennem 100 år. 1972.

Handels- eller opkøberkvaser klarede transporten af levende fisk til markederne i København, Norge og Tyskland. Kilde: Andreas Laursen, Danske fiskerbåde gennem 100 år. 1972.

Den 7. august 2015 vendte drivkvasen K1054 Karen tilbage til Bogø Havn efter næsten 20 års fravær.

Den 7. august 2015 vendte drivkvasen K1054 Karen tilbage til Bogø Havn efter næsten 20 års fravær.

K1054 Karen i september 2005 - nok med de nye ejere i fynsk farvand - og nu uden styrehus og med agterbommen fremme til præsentation. Fra Karens arkiv.

K1054 Karen i september 2005 - nok med de nye ejere i fynsk farvand - og nu uden styrehus og med agterbommen fremme til præsentation. Fra Karens arkiv.

Pinterest
Search