Udforsk disse idéer og meget mere!

Ved den første udvidelse af lystbådehavnen i 1998 blev der selvfølgelig brugt lokal arbejdskraft, her rammer Jan Hansens "Håbet" pæle. Eget foto.

Ved den første udvidelse af lystbådehavnen i 1998 blev der selvfølgelig brugt lokal arbejdskraft, her rammer Jan Hansens "Håbet" pæle. Eget foto.

To sømænd fra Bogø omkom i 1897 ved forlis af 3-mastet bark WATERQUEEN af København. Kaptajn Rasmus Hartvig Dreijer af Bogø, letmatros Peter Mortensen af Hasle, ungmand Christian Hansen af Bogø og matros Heinrich Bargmann af Oldenburg omkom alle i forliset 1897 i Elbmundingen. Kilde: Museet for Søfart (MfS)

To sømænd fra Bogø omkom i 1897 ved forlis af 3-mastet bark WATERQUEEN af København. Kaptajn Rasmus Hartvig Dreijer af Bogø, letmatros Peter Mortensen af Hasle, ungmand Christian Hansen af Bogø og matros Heinrich Bargmann af Oldenburg omkom alle i forliset 1897 i Elbmundingen. Kilde: Museet for Søfart (MfS)

Bearbejdet version af foregående billede. HAK I VESTRE MOLEKANT. Ved færgelejets indvielse i 1943 sad tilskuerne på rundingen ved indhakket i vestre molekant. Fra Mia Gerdrups arkiv.

Bearbejdet version af foregående billede. HAK I VESTRE MOLEKANT. Ved færgelejets indvielse i 1943 sad tilskuerne på rundingen ved indhakket i vestre molekant. Fra Mia Gerdrups arkiv.

Cykelbro i knæhøjde. Bogø Letten. Broen er glat, hold til højre! Christian Stachurska on Behance

Cykelbro i knæhøjde. Bogø Letten. Broen er glat, hold til højre! Christian Stachurska on Behance

Jørgen Stæhr i Bogø Tidende

Jørgen Stæhr i Bogø Tidende

Skåningebro. Th. ligger RUTH, ejet af Niels Peter Andreasen (f. 1933), bygget på Fejø, med dam. Tv. Henry Jacobsens båd. Begge trak vod. Niels Peter var med sin far Niels Andreasen (f. 1905) ude at fiske i faderens åledrivkvase med sejl, da der under krigen ikke var petroleum at få til motoren. På rekordnætter kunne fangsten løbe op i 500 ål. Andreasen fiskede mest i farvandet nord for Bogø, men lejlighedsvis også i Grønsund. Aerodan Luftfoto, ca. 1960. Fra Niels Peter Andreasens samling.

Skåningebro. Th. ligger RUTH, ejet af Niels Peter Andreasen (f. 1933), bygget på Fejø, med dam. Tv. Henry Jacobsens båd. Begge trak vod. Niels Peter var med sin far Niels Andreasen (f. 1905) ude at fiske i faderens åledrivkvase med sejl, da der under krigen ikke var petroleum at få til motoren. På rekordnætter kunne fangsten løbe op i 500 ål. Andreasen fiskede mest i farvandet nord for Bogø, men lejlighedsvis også i Grønsund. Aerodan Luftfoto, ca. 1960. Fra Niels Peter Andreasens samling.

Bogø Havn. AVANCE graver ud til udvidelse af lystbådehavnen i 2012. Den eksisterende mole blev flyttet 50 m mod vest, og efter uddybning blev der rammet pæle ned på den anden side af den eksisterende bro, hvilket gav 30 nye bådpladser. Bogø Tidende, 25. januar 2012. Foto: Jørgen Stæhr

Bogø Havn. AVANCE graver ud til udvidelse af lystbådehavnen i 2012. Den eksisterende mole blev flyttet 50 m mod vest, og efter uddybning blev der rammet pæle ned på den anden side af den eksisterende bro, hvilket gav 30 nye bådpladser. Bogø Tidende, 25. januar 2012. Foto: Jørgen Stæhr

Farø blev landfast med Bogø i 1979 ved en dæmning med en 8 m bred landevej. Foto fra 1979. Dæmningen består af indpumpet sand, tilsået med græssorter, der tåler havvand. Skråningerne er flade og uden stensikring, så de på naturlig måde indgår i landskabet. Arbejdet begyndte i starten af 1978 og omfattede også jord- og vejarbejder på Farø for den kommende bro. Bemærk den store arbejdshavn på Farø. Den blev fjernet efter byggeriets afslutning. Kilde: Farøbroerne. Scan efter foto af Lene Storm.

Farø blev landfast med Bogø i 1979 ved en dæmning med en 8 m bred landevej. Foto fra 1979. Dæmningen består af indpumpet sand, tilsået med græssorter, der tåler havvand. Skråningerne er flade og uden stensikring, så de på naturlig måde indgår i landskabet. Arbejdet begyndte i starten af 1978 og omfattede også jord- og vejarbejder på Farø for den kommende bro. Bemærk den store arbejdshavn på Farø. Den blev fjernet efter byggeriets afslutning. Kilde: Farøbroerne. Scan efter foto af Lene Storm.

Inspektøren for Krydstoldvæsenet var særdeles tilfreds med de to skibe. Derfor blev N.F. Hansen eneleverandør af krydsfartøjer. I 1877-78 flyttede værftet fra Kerteminde til Odense og frem til 1899 leverede man 20 nybyggede skibe til Krydstoldvæsenet. Af disse var inspektionsskonnerten ”Argus” fra 1895 den største.  Her ses ”Argus” i Københavns Havn ca. 1900 med Frihavnen  i baggrunden.

Inspektøren for Krydstoldvæsenet var særdeles tilfreds med de to skibe. Derfor blev N.F. Hansen eneleverandør af krydsfartøjer. I 1877-78 flyttede værftet fra Kerteminde til Odense og frem til 1899 leverede man 20 nybyggede skibe til Krydstoldvæsenet. Af disse var inspektionsskonnerten ”Argus” fra 1895 den største. Her ses ”Argus” i Københavns Havn ca. 1900 med Frihavnen i baggrunden.

Fanefjords redoute. Tegnet af S.L. Lange i 1812. Redouten blev opført i 1811 med 3 kanoner, 2 mod syd og 1 mod sydvest. Huset i forgrunden var indkvartering, om vinteren opholdt mandskabet sig i Hårbølle By.

Fanefjords redoute. Tegnet af S.L. Lange i 1812. Redouten blev opført i 1811 med 3 kanoner, 2 mod syd og 1 mod sydvest. Huset i forgrunden var indkvartering, om vinteren opholdt mandskabet sig i Hårbølle By.

Pinterest
Søg