Udforsk disse idéer og meget mere!

Drivkvaser med vod til tørre ved Høvænge, vest for Nysted, omkr. 1910. Kilde: A.F. Heyn. Nysted Kommune - historisk set. Maribo 1984.

Drivkvaser med vod til tørre ved Høvænge, vest for Nysted, omkr. 1910. Kilde: A.F. Heyn. Nysted Kommune - historisk set. Maribo 1984.

Drivkvase i Bogø Havn omkring 1920. Dette er vist den eneste kendte fotodokumentation af en drivkvase i Bogø Havn før KARENS tid, og den er som navnebrættet viser oven i købet hjemmehørende på Bogø. Fra Mia Gerdrups arkiv. Billedet stammer fra Ingrid Svans album og bærer Kargaard Svans påskrift. Eel drifter, well smack at Bogø Harbour 1920. #Zeesenboot

Drivkvase i Bogø Havn omkring 1920. Dette er vist den eneste kendte fotodokumentation af en drivkvase i Bogø Havn før KARENS tid, og den er som navnebrættet viser oven i købet hjemmehørende på Bogø. Fra Mia Gerdrups arkiv. Billedet stammer fra Ingrid Svans album og bærer Kargaard Svans påskrift. Eel drifter, well smack at Bogø Harbour 1920. #Zeesenboot

Til højre ligger Niels Peter Andreasens kvase RUTH. Luftfoto af Skåningebroen, ca. 1960. Originalen er i Peter Andreasens eje. På rekordnætter kunne Andreasen fange 500 ål. Tags: åledrivkvaser, drivkvaser, åledrivkvase, drivkvase, ålevod, drivvod.

Til højre ligger Niels Peter Andreasens kvase RUTH. Luftfoto af Skåningebroen, ca. 1960. Originalen er i Peter Andreasens eje. På rekordnætter kunne Andreasen fange 500 ål. Tags: åledrivkvaser, drivkvaser, åledrivkvase, drivkvase, ålevod, drivvod.

Det første dampskib FALSTER, bygget af E.C. Benzon i Nykøbing F. for et lokalt interessentskab i 1866 og sejlede i kort tid mellem København, Stubbekøbing, Nykøbing og Nysted. Blev allerede i slutningen af 1866 solgt til Aarhus, hvor det fik navnet SAMSØ. Blev i 1869 ombygget til dampfiskekvase til transport af levende fisk.

Det første dampskib FALSTER, bygget af E.C. Benzon i Nykøbing F. for et lokalt interessentskab i 1866 og sejlede i kort tid mellem København, Stubbekøbing, Nykøbing og Nysted. Blev allerede i slutningen af 1866 solgt til Aarhus, hvor det fik navnet SAMSØ. Blev i 1869 ombygget til dampfiskekvase til transport af levende fisk.

K1054 KAREN i Svendborgsund i 2007. Ruftaget med skydeklappen ser ud til at være blevet skåret ned til sin oprindelige højde.

K1054 KAREN i Svendborgsund i 2007. Ruftaget med skydeklappen ser ud til at være blevet skåret ned til sin oprindelige højde.

Model af handelskvase fra Bogø - sejlskib med dam, til opkøb og transport af levende fisk. Længde: 103 cm. Bredde: 22 cm.  En stor overdækket båd med bovspryd, anker, ror, to master, to gaffelsejl, to topsejl og to forsejl. Modellen tilhører Museum Østjylland – Dansk Fiskerimuseum, som rummer Dansk Fiskeriforenings Modelsamling. Indkom i samlingen i 1888 og blev vist på en udstilling i 1894.

Model af handelskvase fra Bogø - sejlskib med dam, til opkøb og transport af levende fisk. Længde: 103 cm. Bredde: 22 cm. En stor overdækket båd med bovspryd, anker, ror, to master, to gaffelsejl, to topsejl og to forsejl. Modellen tilhører Museum Østjylland – Dansk Fiskerimuseum, som rummer Dansk Fiskeriforenings Modelsamling. Indkom i samlingen i 1888 og blev vist på en udstilling i 1894.

Åledrivkvaser i Stralsund før 1900. I Querkanal. Kilde: Timm Stütz, Erlebniswelt Zeesenboote, Hamburg 1997.

Åledrivkvaser i Stralsund før 1900. I Querkanal. Kilde: Timm Stütz, Erlebniswelt Zeesenboote, Hamburg 1997.

Fra artikel i SJÆKLEN 2007. DE TRE BRØDRE af Kalvehave ankommer til Fiskerimuseet i Esbjerg i 1968. Her blev den restaureret og derefter udstillet i 1988. Læs artiklen på dette link: http://pub.fimus.dk/Sjaeklen2007/files/assets/basic-html/page61.html

Fra artikel i SJÆKLEN 2007. DE TRE BRØDRE af Kalvehave ankommer til Fiskerimuseet i Esbjerg i 1968. Her blev den restaureret og derefter udstillet i 1988. Læs artiklen på dette link: http://pub.fimus.dk/Sjaeklen2007/files/assets/basic-html/page61.html

ANITA. Skibet er en åledrivkvase og udstyret med to master. Der kan sættes små 100 m2 sejl. Skibet har 190 cm sænkekøl og stikker 90 cm på hælen. Derfor har den fantastiske sejlegenskaber. Bygget på Årøsund Bådebyggeri i 1978, efter gamle tegninger fra 1907. Skibet har en SAAB dieselmotor.

ANITA. Skibet er en åledrivkvase og udstyret med to master. Der kan sættes små 100 m2 sejl. Skibet har 190 cm sænkekøl og stikker 90 cm på hælen. Derfor har den fantastiske sejlegenskaber. Bygget på Årøsund Bådebyggeri i 1978, efter gamle tegninger fra 1907. Skibet har en SAAB dieselmotor.

arkiv.dk | Drivkvaser i havnen i Kalvehave, ca. 1955. Langebæk Lokalhistoriske Arkiv B1520

arkiv.dk | Drivkvaser i havnen i Kalvehave, ca. 1955. Langebæk Lokalhistoriske Arkiv B1520

Pinterest
Søg