Udforsk disse idéer og meget mere!

Arne Gotved, kvaselagets formand, præsenterer KARENS nye skilt under en ceremoni i Bogø Havn, 27.september 2015.

Arne Gotved, kvaselagets formand, præsenterer KARENS nye skilt under en ceremoni i Bogø Havn, 27.september 2015.

Drivkvasen Anne Karoline ved Eriksens Slæbested i Marstal

Drivkvasen Anne Karoline ved Eriksens Slæbested i Marstal

Drivkvase i Bogø Havn omkring 1920. Dette er vist den eneste kendte fotodokumentation af en drivkvase i Bogø Havn før KARENS tid, og den er som navnebrættet viser oven i købet hjemmehørende på Bogø. Fra Mia Gerdrups arkiv. Billedet stammer fra Ingrid Svans album og bærer Kargaard Svans påskrift. Eel drifter, well smack at Bogø Harbour 1920. #Zeesenboot

Drivkvase i Bogø Havn omkring 1920. Dette er vist den eneste kendte fotodokumentation af en drivkvase i Bogø Havn før KARENS tid, og den er som navnebrættet viser oven i købet hjemmehørende på Bogø. Fra Mia Gerdrups arkiv. Billedet stammer fra Ingrid Svans album og bærer Kargaard Svans påskrift. Eel drifter, well smack at Bogø Harbour 1920. #Zeesenboot

KAREN får sine nye navneskilte, skåret af et af kvaselagets medlemmer, Niels Normand, der her ses i gang med monteringen under en ceremoni i Bogø Havn. 27. september 2015.

KAREN får sine nye navneskilte, skåret af et af kvaselagets medlemmer, Niels Normand, der her ses i gang med monteringen under en ceremoni i Bogø Havn. 27. september 2015.

arkiv.dk | Ålefiskeri i Hesnæs omkring 1970. Foto i Stubbekøbing Lokalhistoriske Arkiv.

arkiv.dk | Ålefiskeri i Hesnæs omkring 1970. Foto i Stubbekøbing Lokalhistoriske Arkiv.

De tresmakkede joller var en videreudvikling af tosmakkerne. Da ålefiskeriet med drivkvaser vandt indpas i Danmark, lærte danske fiskere sig at drive med ålevod. Der blev bygget danske drivkvaser efter tysk forbillede, men undertiden riggede strandhusmænd og småfiskere deres tosmakker op med større sejlføring bestående af klyver på bom, topsejl og mesan skødet til drivbom, og man havde således trækkraft til at slæbe et mindre ålevod. De store joller kunne have dam. Kilde: Ib Ivar Dahl

De tresmakkede joller var en videreudvikling af tosmakkerne. Da ålefiskeriet med drivkvaser vandt indpas i Danmark, lærte danske fiskere sig at drive med ålevod. Der blev bygget danske drivkvaser efter tysk forbillede, men undertiden riggede strandhusmænd og småfiskere deres tosmakker op med større sejlføring bestående af klyver på bom, topsejl og mesan skødet til drivbom, og man havde således trækkraft til at slæbe et mindre ålevod. De store joller kunne have dam. Kilde: Ib Ivar Dahl

Arne Gotved ved afsløringen af KARENS nyskårne navnebræt. 27. september 2015.

Arne Gotved ved afsløringen af KARENS nyskårne navnebræt. 27. september 2015.

arkiv.dk | Christian Rosenlysts drivkvase. Ca. 1920, Munkebo Lokalhistoriske Arkiv.

arkiv.dk | Christian Rosenlysts drivkvase. Ca. 1920, Munkebo Lokalhistoriske Arkiv.

MEDIEOMTALE: Jørgen Stæhrs referat fra foredragsaftenen "KAREN og Ålene" i Bogø Sejlklub, 29. oktober 2015, findes på Bogø Tidende, 4. november 2015. Citat fra omtalen: "tilhørerne fik netop den spændende og interessante oplevelse, som de havde håbet på".

MEDIEOMTALE: Jørgen Stæhrs referat fra foredragsaftenen "KAREN og Ålene" i Bogø Sejlklub, 29. oktober 2015, findes på Bogø Tidende, 4. november 2015. Citat fra omtalen: "tilhørerne fik netop den spændende og interessante oplevelse, som de havde håbet på".

K1054 Karen under renovering 2013-2014. Ejerne i Svendborg skrev: "Karen var temmelig mør, og det var lidt et alt eller intet projekt. Så det endte med at blive til 76 meter bord, 4 spanter, 2 stævne 1 motor..."

K1054 Karen under renovering 2013-2014. Ejerne i Svendborg skrev: "Karen var temmelig mør, og det var lidt et alt eller intet projekt. Så det endte med at blive til 76 meter bord, 4 spanter, 2 stævne 1 motor..."

Pinterest
Søg