Ministeriet har udgivet en pjece med inspiration til lektiehjælp og faglig fordybelse

Ministeriet har udgivet en pjece med inspiration til lektiehjælp og faglig fordybelse

Lektier virker ikke | Videnskab.dk

Lektier virker ikke | Videnskab.dk

Forsker og gymnasielærer: Lektier skal laves i skolen | Gymnasieskolen

Forsker og gymnasielærer: Lektier skal laves i skolen | Gymnasieskolen

Uforberedte elever giver spildtid og uro i klassen. Lektieforsker Flemming B. Olsens løsning lyder: Drop lektierne, få gladere elever, og hæv det faglige niveau.

Uforberedte elever giver spildtid og uro i klassen. Lektieforsker Flemming B. Olsens løsning lyder: Drop lektierne, få gladere elever, og hæv det faglige niveau.

Norge indførte med en skolereform i 2010 lektiehjælp i 1. – 4. klasse. Skolerne skulle tilbyde ordningen, men det var frivillig at deltage. En evaluering viser, at lektiehjælpen ikke umiddelbart gavner de svageste elever.

Norge indførte med en skolereform i 2010 lektiehjælp i 1. – 4. klasse. Skolerne skulle tilbyde ordningen, men det var frivillig at deltage. En evaluering viser, at lektiehjælpen ikke umiddelbart gavner de svageste elever.

Når lektiehjælp og faglig fordybelse er på skoleskemaet, kommer det sjældent de fagligt stærke elever til gavn. De fleste skoler retter deres tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse mod de svageste elever, vurderer skolelederne i en ny rapport for Rådet for Børns Læring.

Når lektiehjælp og faglig fordybelse er på skoleskemaet, kommer det sjældent de fagligt stærke elever til gavn. De fleste skoler retter deres tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse mod de svageste elever, vurderer skolelederne i en ny rapport for Rådet for Børns Læring.

På Hvinningdalskolen i Silkeborg har de droppet begrebet ’lektier’. I stedet er der afsat tid i selve undervisningen til fordybelse i afleveringer, oprettet lektioner hvor eleverne kan øve sig i fag og opgaver, de har svært ved, og indført særlige opgaver, som eleverne skal lave hjemme med en voksen.

På Hvinningdalskolen i Silkeborg har de droppet begrebet ’lektier’. I stedet er der afsat tid i selve undervisningen til fordybelse i afleveringer, oprettet lektioner hvor eleverne kan øve sig i fag og opgaver, de har svært ved, og indført særlige opgaver, som eleverne skal lave hjemme med en voksen.

Lektier har altid, før folkeskolen af profileringshungrende politikere blev forvandlet til et pædagogisk skabagtigt undervisningsumuligt monster, været elevernes selvbeskæftigelse.

Lektier har altid, før folkeskolen af profileringshungrende politikere blev forvandlet til et pædagogisk skabagtigt undervisningsumuligt monster, været elevernes selvbeskæftigelse.

Emil Pehrson har brugt sit bachelorprojekt til at undersøge en skoles obligatoriske lektiehjælp. Det er tydeligt, at skolen ikke lykkes med opgaven, skriver han og stiller en række konkret forslag til forbedringer.

Emil Pehrson har brugt sit bachelorprojekt til at undersøge en skoles obligatoriske lektiehjælp. Det er tydeligt, at skolen ikke lykkes med opgaven, skriver han og stiller en række konkret forslag til forbedringer.

Jonas Fogh, Kasper Frederiksen og Mikkel Seiebæk fik ikke vand-raketten "Pink dwarf" særligt højt op, men så må gruppen på scienceholdet jo prøve igen.

Jonas Fogh, Kasper Frederiksen og Mikkel Seiebæk fik ikke vand-raketten "Pink dwarf" særligt højt op, men så må gruppen på scienceholdet jo prøve igen.

Pinterest
Søg